De 3 trin

Nu er vi så kommet frem til den egentlig familierådslagning. Alle betingelser er opfyldt, og mødet er opdelt i 3 trin som følger:

Trin 1: Information og vidensdeling

De inviterede informatører fortæller om barnets/hovedpersonens situation. Det kan eksempelvis være en klasselærer, der kommer og fortæller om, hvordan det går i skolen. I oplægget skal informatørerne have focus på ressourcerne, men også fortælle om de bekymringer, de har. De skal være med til at give netværket og familien en fælles viden, særligt om den del af barnets liv, de ikke ser til daglig. Familien og netværket har mulighed for at stille afklarende spørgsmål til informatør og initiativtager. I trin 1 er alle aktører til stede og når trin 1 er færdigt forlader informatører, initiativtager og samordner lokalet.

Trin 2: Familiens private rum

Når informatører, samordner og initiativtager har forladt lokalet sidder familien og netværket alene tilbage og diskuterer, hvad der aktivt kan gøres i forhold til rådslagningens temaer. Målet er at komme frem til en plan, som sikrer en forandring i den ønskede retning.

Trin 3: Gennemgang af planen

Når familien og netværket er kommet frem til en plan, kommer informatører, initiativtager og samordner tilbage i lokalet. Initiativtager hjælper familien og netværket er med til at sikre, at der ikke er huller i planen. Til sidst fastlægges en dato, hvor alle kan deltage i endnu en rådslagning, hvor den under trin 2 aftalte plan ses i perspektiv med indsatser siden sidste rådslagning.